A képzés első részében szó lesz a

  • A „filozófiáról”, a lehetséges felhasználási területekről, s a felhasználáshoz elvezető gondolati-, logikai lépésekről.
  • Konfliktus: csak veszély (költség, stressz, rombolás, veszteség, szakadás), vagy lehetőség (erőforrás, problémamegoldás, „deal”, korábbi állapot meghaladásának lehetősége, fair viszonyok helyreállítása, bizalom építése) is lehet?
  • Hogyan illeszkedik mindez a korszerű vezetési, menedzsment elvekhez? Csak a „széplélek” (leereszkedés, jótékonyság, „jófejség”, divat visz ebbe az irányba, vagy a józan ész (szerűség) (tudományos és gyakorlati eredmények, tapasztalatok, intézmények, hatékonyság, innováció, CSR)?
  • Csak szervezeten belüli viták rendezéséről érdemes gondolkodni, vagy szervezetek közötti vitákról is (beszállítókkal, projektpartnerekkel, vevőkkel, szállítókkal, szolgáltatókkal)? Hogyan lehet őket „rávenni”, hogy partnerek legyenek egy más, újfajta vitarendezésben?
  • Mik a lehetőségünk vitás félként, s milyen esetben kell pártatlan, független „harmadik felet”, mediátort behívni, felkérni? Hogyan győződjünk meg az alkalmasságáról, függetlenségéről (jogi és gyakorlati értelemben), meddig van rá szükség

Az 1. rész képzési programja (30 óra)

  • Az alternatív vitarendezés bevetetése
    • A konfliktus fogalma
    • Hogyan gondolunk a konfliktusokra (szkander)
    • Megközelítések (erő, szabály, megoldás)
  • Konstruktív, destruktív konfliktusok
  • Az AVR története
  • A konfliktus fázisai, lefolyása
  • A konfliktus forrásai
  • Csoportok viszonya, konfliktusa
  • Munkaügyi kapcsolatok
  • Konfliktusok a szervezetekben.
  • Tárgyalások, viták, alku
  • Szervezeti kultúra, kommunikáció, vezetési megfontolások
    • hatékonyság
    • fluktuáció
    • elkötelezettség
    • panaszkezelés
  • Attitűdök a konfliktusok, viták megoldására
  • Érdek alapú tárgyalás
  • Harmadik fél szerepek
  • A közvetítő eszközei, lehetőségei
  • Mikor jöhet képbe a közvetítés, mik az előkészületek?
  • Mediációs területek

 

Az első modul dátumai:  

  1. alkalom: szeptember 16. (személyes, bemutatkozó alkalom)
  2. alkalom: szeptember 23. (online)
  3. alkalom: október 7. (online)
  4. alkalom: október 14. (személyes)
  5. alkalom: október 21. (személyes)

 

A képzés második részében szó lesz:

  • a mediátori eljárásról,
  • technikákról,
  • szabályokról,
  • tennivalókról.
  • Mire jó a mediátori végzettség, hol gyakorolható? Miket kell szem előtt tartani?

 

A 2. rész képzési programja (30 óra)

Maximális résztvevő szám: 15

  • A mediáció folyamata, szakaszai
  • Technikák, szabályok, etikai kérdések, stb.
    • Kérdezés
    • Pszichológiai elemek
    • Folyamat vezetés
    • Problémás szereplők
    • Caucus
    • BATNA
    • WATNA
    • Egyéni és páros mediáció
    • Online mediáció
  • Jogszabályok (vonatkozó részeinek értelmezése)
    • Kvtv.
    • 63/2009 Irm. Rend.
    • Ptk.
    • Btk.
    • Mt.
  • Normasértésből fakadó konfliktus (jóvátételi-, helyreállító eljárások)
  •  Kommunikáció
  • Mediációs stílusok
    • facilitatív
    • transzformatív
    • narratív
  • Mediátor a szervezetben, mediációt szolgáltató szervezet
  • Gyakorlatok, játékok

A második modul dátumai: 

  1. alkalom: október 28. (személyes)
  2. alkalom: november 11. (személyes)
  3. alkalom: november 18. (személyes
  4. alkalom: december 2. (személyes)
  5. alkalom: december 9. (személyes, oklevélosztás)